Al het nieuws

Apestaartjaren Retro (2012): Kostprijs bepaalt mediagebruik bij jongeren

Met onze terugblik op 10 jaar Apestaartjaren zijn we intussen in 2012 aanbeland. De belangrijkste conclusies uit het Apestaartjaren-onderzoek toen, hadden allemaal met de kostprijs van media te maken. 

In 2012 had 4 op de 5 jongeren een smartphone. En toch had maar 33% hiervan een mobiel data-abonnement. De reden? Jongeren vonden zo'n abonnement te traag, niet handig en vooral: te duur. Liever maakten ze gebruik van gratis wifi-netwerken en hotspots. 

Invloed van omgeving op mediagebruik

Niet de dure iPhones, maar wel de (toen) goedkopere merken als Samsung (49%) en Nokia (23%) scoorden best bij de Vlaamse jongeren. Bij 82% van de jongeren kwamen de ouders tussen beide in de kosten van de gsm. 52% van de jongeren moest ook helemaal niets betalen van zijn telefoonkosten. 

82% van de jongeren ging illegaal downloaden om de kostprijs te drukken. Ook (gratis) online streaming van muziek en video zat in de lift.

In 2012 deden we ook voor het eerst onderzoek naar hoe maatschappelijk kwetsbare jongeren omgingen met media. en wat bleek? Deze groep jongeren had net vaker een smartphone! Maar ze moesten ook wel vaker hun eigen kosten betalen.

Ontdek meer cijfers uit het onderzoeksrapport uit 2012