Al het nieuws

Apestaartjaren Retro (2014): Sociale media meer privé gebruikt

Apestaartjaren 6 komt nu wel heel dichtbij. In onze retro-overzicht zijn we intussen ook aanbeland in 2014. Meteen ook onze laatste aflevering. 

Minder openbare sociale media

Hoe gingen jongeren in 2014 om met sociale media? Uit onderzoek bleek dat jongeren kozen voor privéberichten in plaats van openbare statusupdates op Facebook. Kleinere netwerksites als WhatsApp, Snapchat en Facebook Messenger gingen de concurrentie aan met e-mail en sms. Jongeren gebruikten vooral e-mail voor contact met de school of jeugdbeweging. 

Wie was de populairste? 

Facebook bleef de koploper met 90% van de 12-18jarigen die een actief account hadden. Het netwerk Ketnet won aan populariteit bij kinderen van 9-12 jaar (43.3%). YouTube (42%) en Facebook (35%) volgden.

Kochten jongeren de smartphone zelf?

63% van de jongeren had een smartphone gekregen van ouders of familieleden. 37% kocht deze zelf. 86% van de jongeren bezat een smartphone waarvan slechts 37%  een data-abonnement had. 

En wat deden de scholen?

75% van de leerlingen vond dat scholen meer moeten inzetten op digitale media tijdens de lessen. Het online leerplatform moest het afleggen tegen sociale media om te overleggen bij huiswerk.

De belangrijkste aanbevelingen uit het onderzoek waren:

  • Meer experimenteren met digitale media voor scholen én iedereen die met jongeren werkt. Dit om jongeren beter te kunnen begeleiden.
  • De Vlaamse Overheid dient een permanente opvolging van opvoeders en leerkrachten te voorzien.

Lees alle cijfers uit het onderzoek

Hoe digitaal zijn de Vlaamse jongeren?