Onderzoeken

Apestaartjaren 2.0

Welke rol speelt zakgeld in het bezit en gebruik van nieuwe media? Hoeveel vrienden maken jongeren in deze web 2.0 tijden via het internet? Wat is de invloed van de sportclub of jeugdbeweging op het nieuwe media-gebruik van jongeren? En in hoeverre praten jongeren met hun ouders over wat ze op internet doen?
 
Het zijn maar enkele van de vragen waarop Graffiti Jeugddienst en Jeugdwerknet op donderdag 6 maart 2008 een antwoord willen geven tijdens Apestaartjaren 2.0, een studiedag die volledig draait rond jongeren en nieuwe media.
 
Als jeugdwerkorganisaties vonden beide organisaties het belangrijk dat het tijdens deze studiedag niet alleen óver de jongeren ging, maar dat de jongeren zelf ook hun stem konden laten horen. Daarom werden in november 919 leerlingen bevraagd in scholen verspreid in heel Oost-Vlaanderen. De resultaten daarvan worden op donderdag 6 maart bekend gemaakt in het Van Crombrugghe Gebouw in Gent. 
 
Zo blijkt onder andere dat nieuwe media niet meer uit het leven van jonge mensen weg te slaan is. 93% heeft een GSM en 72% een gameconsole. 4 op de tien heeft zelfs een eigen TV op zijn kamer. Toch beseffen de bevraagde jongeren heel goed dat er leven is buiten hun computer: het internet wordt vooral gebruikt om bestaande contacten te onderhouden en minder om nieuwe contacten aan te knopen.
 
57% raakt eerst bevriend in het echte leven vooraleer iemand toe te voegen aan hun MSN-lijst. Elkaar in levende lijve zien is nog altijd veel echter dan contact hebben met elkaar over het internet. 
 
In het onderzoek stellen we ook vast dat jongeren verrassend weinig gebruik maken van de vele web 2.0 mogelijkheden, waarbij je naast consument ook producent bent op het internet. YouTube lijkt het enige platform waarop jongeren frequent dingen posten, al gebeurt dit nog altijd maar door een kleine minderheid. 
 
Meer dan de helft van de jongeren vindt bovendien dat het internet gevaarlijk kan zijn. Uit het onderzoek blijkt dat jongeren die meer vertrouwd zijn met nieuwe media een positievere, meer genuanceerde houding tegenover die media tonen. 
 
Graffiti Jeugddienst en Jeugdwerknet willen daarom oproepen om het hele fenomeen met een nuchtere bril te bekijken. Beide organisaties pleiten voor een genuanceerde berichtgeving over nieuwe media in de pers en tegen al te paniekerige reacties op onze veranderende communicatiemaatschappij.
 
Ze drukken ten slotte op het belang van gepaste media-educatie. “Sensibilisering is belangrijk, maar zonder te verketteren,” stelt Bart Vanhoenacker, coördinator van Graffiti Jeugddienst, “Als je kan wijzen op de risico’s én de opportuniteiten en jongeren zelf tools in handen geeft om hier keuzes in te maken, dan biedt Web 2.0 heel wat mogelijkheden.”
 

Apestaartjaren 2.0: Hoeveel tijd achter de computer?

Apestaartjaren 2.0: Weten je ouders wat je doet op internet?