2022

 

In 2022 namen we een steekproef af bij 3329 kinderen en jongeren uit het lager en secundair onderwijs in Vlaanderen en Brussel. De steekproef was representatief op het vlak van geslacht, graad en opleidingstype en hield rekening met een evenwichtige verdeling tussen scholen die landelijk en stedelijk gelegen waren. Het onderzoek werd uitgevoerd door de onderzoeksgroep imec-mict van de Universiteit Gent, in samenwerking met verschillende onderzoekspartners (KUL, UCLL en Link in de Kabel), op initiatief van Mediaraven en Mediawijs.

 

Bekijk de samenvattende video

We goten de belangrijkste cijfers en inzichten uit Apenstaartjaren 22 in een video van 7 minuten. 3 kinderen en 3 jongeren nemen je mee in hun digitale leefwereld.

 

Lees het onderzoeksrapport

Meer cijfers en inzichten kan je nalezen in het onderzoeksrapport. Er zijn helaas geen fysieke exemplaren meer ter beschikking hiervan, maar hieronder vind je nog de pdf-versie.

 

 

2020

 

Het onderzoek van 2020 werd uitgevoerd bij 4255 jongeren uit het secundair onderwijs en 950 kinderen uit het lager onderwijs. Aangevuld met een reeks interviews en focusgesprekken gaf ons dit opnieuw een representatief beeld op het vlak van geslacht, graad en opleidingsniveau voor kinderen en jongeren in Vlaanderen en Brussel.

 

Bekijk de samenvattende video

De studiedag 2020 werd geannuleerd omwille van corona, in plaats daarvan maakten we een videopresentatie waarin we je meenemen in de belangrijkste resultaten en inzichten uit het onderzoek.

 

Lees het onderzoeksrapport

Voor de editie van 2020 verschenen aparte onderzoeksrapporten over kinderen en jongeren. Fysieke exemplaren zijn nog verkrijgbaar (contacteer ons via info@apestaartjaren.be mocht je er graag nog eentje willen).

 

 

Voorgaande edities

 

Sinds 2008 publiceren we om de twee jaar (telkens in de even jaren) een rapport over het Apenstaartjaren onderzoek. Ben je op zoek naar de cijfers van 2018 of een voorgaande editie? Contacteer ons even via info@apestaartjaren.be, we helpen je graag verder.